fbpx

En peer-reviewed studie från 2011 fann att det endast tar 50 millisekunder för en person att forma en uppfattning om den visuella presentationen av en webbsida. Detta betyder att innan en mottagare har läst något av innehållet på en webbsida så har personen redan fått en känsla gällande ditt varumärke. 

Studien om 50 ms befästes ytterligare med en studie av Google som fann att vissa människor till och med kan forma en åsikt redan efter 17 ms. Resultat av forskningen innebär att användare starkt föredrar en design på en webbsida som ser simpel (låg komplexitet) och familjär (hög prototypikalitet). På många sätt stämmer detta. Hur många gånger har du köpt en produkt baserat på dess förpackning? En webbsida har en exakt likadan funktion, det är första intrycket som en potentiell kund har med ert varumärke eller produkt.

De viktigaste aspekterna

Innan ni kan engagera användarna måste ni först fånga deras uppmärksamhet visuellt. För att reda ut detta har vi skapat en lista med 6 kritiska faktorer som kan hjälpa till med det så viktiga första intrycket. 

Snabbhet

Den allra viktigaste faktorn för att imponera med en webbsida är snabbheten (hur snabbt webbsidan laddar). Om er webbsida inte laddar snabbt nog, är risken stor att användaren inte ens bryr sig om att försöka ladda sidan. Google har statistik som tydligt visar hur laddtiden och användare som lämnar sidan är signifikativ:

  • 3 sekunder laddtid ökar sannolikheten med 32% att användare lämnar sidan
  • 5 sekunder laddtid ökar sannolikheten med 90% att användare lämnar sidan

Förutom att misslyckas med att fånga potentiella kunders intresse, är en webbsidas snabbhet en del av många faktorer som Google finner viktiga för er webbsida. Med start i mitten av 2021, kommer Google lägga till laddhastighet som en del av sin Core Web Vitals, vilket är enade riktlinjer om att tillhandahålla en god användarupplevelse. 

Ytterligare är snabbhet en av de funktioner som lätt går att tappa kontrollen över om den lämnas obevakad. Alla tynga bilder, plugin och icke optimerad kod kan snabbt skapa en tungrodd upplevelse som gör att potentiella kunder söker sig åt annat håll.

Säkerhet

En annan extremt viktig faktor är säkerheten på er webbsida (med andra ord, hänglåset bredvid “www” i er sökruta). Om er webbsida inte är säkrad med HTTPS protokoll, kan ni förvänta er att förlora 64% av besökarna innan dem ens har sett vad ni kan erbjuda. Webbläsare som Google Chrome förser användare med en stor röd varningskylt om en webbsida inte bedöms som säker, vilket i princip är omöjligt att missa.

Precis som snabbhet, är säkerheten avgörande för hur väl er webbsida rankas på Google.

Responsiv Design

Designen på er webbsida är även det en viktig faktor. Om era använder besöker er webbsida från en mobil eller surfplatta, vill dem givetvis se en sida som korrekt uppvisar information och fungerar som tilltänkt. Bara för att en webbsida ser bra ut från dator, betyder inte det att allting presenteras korrekt när den skalas ner till en mobilversion.

Tillgänglig Information

Vi lever i en tidsålder där alla är uppkopplade mot internet och omedelbart kan tillgodogöra sig information med en enkel knapptryckning. Man bör förvänta sig att besökare kommer att snabbt scrolla igenom er webbsida och under ett ögonblick bilda sig en uppfattning om vilka produkter och tjänster ni erbjuder. Detta betonar vikten av synliggöra saker som stärker uppfattningen om er som företag, t.ex forskningsartiklar, kundrecenssioner, infographics (visuella representationer av information, data och kunskap), rekommendationer och bilder, över hela sidan. Det räcker inte längre med en bild och en enkel linje med text på er webbsida.

Innehållet på webbsidan bör förse besökare med all information som dem behöver för att förstå vilka ni är, vad ni gör, och hur ni kan hjälpa dem.

White Space

Att visa mängder med information innebär inte att det räcker med att skriva ut en vägg av text på webbsidan. Långt därifrån. Ingen kommer att vilja läsa det.

Med ett överflöd av information, skummar användare igenom texter i högt tempo för att hitta den specifika information de letar efter. Med en korrekt design bör ni utnyttja white space, brytpunkter och utmanande teckensnitt. Detta gör att den viktigaste informationen sticker ut, vilket får era besökare att söka igenom hela webbsidan

Färger, Bilder och Rörliga Element

Oavsett vilken bransch ni tillhör och vilket varumärke ni stärka, är det extremt viktigt att på ett effektivt sätt använda olika media på er webbsida. Detta inkluderar saker som foton med hög kvalitet, infographics eller rörligt material. 

Ett av de mest effektiva metoderna för att engagera besökare är att visa en introducerande video som omedelbart börjar rulla när webbsidan öppnas. Detta fångar potentiella kunders uppmärksamhet och intresse, och kan på ett effektivt sätt uppvisa vad ert företag och varumärke handlar om. 

Sammanfattning

Det finns många parametrar som avgör hur en besökare interagerar med er webbsida. I ovanstående lista har vi redogjort några av de allra viktigaste faktorerna som bidrar till att stärka det första intrycket. 

Om ni försöker skapa det där perfekta första intrycket, bör skapa eller revidera er webbsida befinna sig på toppen av er prioriteringslista. På Monprez skapar vi enkla och kraftfulla webbsidor som ger resultat. Ta en kik på vår prislista, och låt oss hjälpa er att skapa det perfekta första intrycket. 

Skicka ett meddelande

Scroll to Top