fbpx

Bör ett företag ha en egen webbsida? Det korta svaret är absolut, men för att förstå varför kan vi behöva gräva lite djupare.

Många människor som startar sitt första företag eller verksamhet hamnar nästan alltid i ett scenario då frågan ställs om en webbsida verkligen är nödvändig. En verksamhet kan ha en ansträngd budget vilket gör att all tid behöver läggas på själva verksamheten. Webbsidor kan upplevas som svåra och något som kan skjutas upp till senare. Kanske tycker man att en företagsprofil på Facebook duger gott nog. Potentiella kunder kan hitta företaget på Facebook eller andra sociala medier, så varför bry sig om en webbsida?

För ett företag är en webbsida en nödvändighet i dagens digitala värld. Varför? Vi är uppkopplade som aldrig förr och majoriteten av människor undersöker produkter online innan ett köp.

Här kommer vi att prata om vad en webbsida är, alla fördelar det kan ge ett företag och vilka tvivel som finns vid skapandet av en egen webbsida.

Vad är en webbsida?

En webbsida är ett levande och organiskt marknadsföringsverktyg, designat för att omedelbart förse information till alla som har tillgång till internet

Vad kan en webbsida göra för mitt företag?

Ett företags webbsida är en “hemmabas” att filtrera all information genom. Det är första intrycket av er verksamhet och platsen för potentiella kunder att hitta, kommunicera och interagera med ert företag. En webbsida är även en plats för att kommunicera med era kunder genom produktinformation, blogginlägg eller generella tillkännagivanden.

Det finns så många olika saker som en webbsida kan addera till er verksamhet. För att hjälpa till att sortera ut detta har vi listat de 7 huvudsakliga anledningarna till varför en webbsida är en kritisk tillgång för ert företag. 

TROVÄRDIGHET

En webbsida inger trovärdighet till er verksamhet. En studie från 2015 av Verisign visade att 84% av konsumenterna tycker att en webbsida är mer trovärdig jämfört med att endast vara tillgänglig på sociala medier (t.ex Facebook). Med en väldesignad webbsida som tydligt visar relevant information fångar man potentiella kunders intresse och sannolikheten att dem kommer att lita på er ökar. 

I denna tidsålder förväntas det av företag att ha en webbsida. Om ni inte har en, kommer kunder att ifrågasätta autenciteten av er verksamhet vilket kan leda till att kunden vänder sig till andra aktörer.   

VARUMÄRKE

Med en webbsida har ni kontrollen över hur ert varumärke och anseende speglas. En officiell närvaro online gör att andra inte behöver tala för er verksamhet. Ni styr själva över hur er webbsida och ert varumärke ska se ut och uppfattas. 

Ytterligare är en webbsida det bästa sättet att visa upp omdömen och recensioner för att stärka ert varumärke, vilket visar potentiella kunder att ni är seriösa aktörer.  

HÄNVISNINGAR

Att ha en webbsida kommer attrahera nya kunder till ert företag. Detta genererar mer försäljning och vinst, och beroende på hur ni presterar, kan resultera i fler hänvisningar. 

Eftersom er webbsida är öppen dygnet runt, kan potentiella kunder hitta information om ert företag och era tjänster oavsett tidpunkt på dagen. Framförallt ger ni kunden en enkel väg att direkt kunna kontakta er.

ORGANISK TRAFIK

Genom att ha en webbsida öppnas möjligheten att listas på de stora sökmotorerna som Google, Bing och Yahoo. Det är som få tillträde till det största köpcentrumet i universum. En webbsida som är optimerad för sökmotorerna (SEO-optimering) ger möjlighet för fler kunder att hitta till er affär eller ert företag, vilket i sin tur ökar er försäljning. 

SPARA TID

Med en webbsida har ni möjlighet att publicera all viktig information online. Detta kan minska mängden överflödiga samtal om öppettider eller vägvisning till er verksamhet. Om ert företag är länkad till Google My Business kan ni även förse sökmotorn med kontaktinformation, möjligheter till att boka möten, komma i kontakt och hitta den snabbaste vägen till er. Generellt kan detta öka er produktivitet och möjliggöra att ni får mer tid till att fokusera på andra aspekter i er verksamhet. 

INFORMATIONSHUB

Er webbsida är aktiv 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, vilket ger er ett verktyg för att kommunicera tillkännagivanden, information eller andra uppmärksammanden till era kunder oavsett tidpunkt. Inte nog med det, er webbsida kan länkas till konton på sociala medier för att snabbt och enkelt dela information till olika grupper av människor. 

Genom att även implementera mailutskick och nyhetsbrev kan med enkelt förse information om nyheter, produkter, tjänster, rabatter och events m.m vilket drastiskt kan öka er chans till mer försäljning.

DIGITAL MARKNADSFÖRING

Vi lever i datorernas tidsålder. Nästan alla har en och de flesta spenderar mycket tid online. En studie gjord 2021 vid University of California fann att i USA spenderar en person nästan 24 timmar i veckan online. Detta betyder att det finns många ögon som kan se er digitala marknadsföring. Genom marknadsföring kan er webbsida stiga i rang för att visas först på Google, dyka upp på sociala medier, eller bli en del av ett stort marknadsföringsnätverk som visas på flera miljoner webbsidor. Ni kan skapa speciellt utformade landningssidor från länken som fångar potentiella kunders intresse.

Tvivel

Ni kanske fortfarande tvivlar på om er verksamhet behöver en webbsida. Det kan vara på grund:

  • Tekniska begränsningar (t.ex kunskap om hur man skapar en webbsida)
  • Ekonomiska begränsningar (t.ex en webbsida kostar för mycket)
  • Tidsbegränsningar (t.ex tiden det tar att designa och underhålla en webbsida)

Om ni befinner er i uppstarten av er verksamhet eller har begränsad ekonomi är det rimligt att ha tvivel. Med det sagt, webbsidor är inget främmande längre och de flesta kan navigera sig online utan att ha kunskap om kodning. Det finns många olika verktyg för att skapa webbsidor som inte kräver någon särskilt förkunskap. Genom dessa verktyg går det skapa enkla mallar som det går att överföra sin information till.

Kostnaden för att skapa och driva en webbsida är liten i förhållande till vad man får. Om ni skapar er egen webbsida med på förhand designade mallar går det att hitta flera olika tjänster till rimliga priser. Ytterligare är kostnader associerade med webbsidor för företag giltiga för skatteavdrag.

Är tid en begränsning? Det finns många olika webbyråer som kan hjälpa er att skapa en webbsida. Vi på Monprez erbjuder precis detta, enkla och kraftfulla webbsidor som genererar resultat för er verksamhet. Ni kan läsa mer om våra tjänster under fliken pris på vår webbsida.

Sammanfattning

Om ni har en verksamhet oavsett storlek, och letar efter jobb eller kunder, bör en webbsida vara på toppen av er prioriteringslista. Resultaten en webbsida kan generera överstiger all annan form av marknadsföring, speciellt med alla möjligheter som finns att skapa en kostnadseffektiv webbsida i förhållande till de massiva förutsättningar som följer. 

Vi tror på att bygga enkla och kraftfulla webbsidor som ger resultat. Ta en kik på vår prislista och se vad vi kan göra er och er verksamhet.

Skicka ett meddelande

Scroll to Top